Followers

Thursday 27 October 2011

cerpen...


Suasana sunyi sepi menyenangkan fikirannya.suasana begitu memudahkan lagi kepala otaknya menyelesaikan latihan add math.Dah memang kepala otak math.Nur liyana sesekali menekan hujung pangkal hidung.Susah juga ye.
      Tidak jauh dari situ,Mohd asyraf sedang menghendap-hendap Liyana di sebalik pokok.Fikirannya Cuma satu.Heh!!Kenalah kau.Dia mangatur langkah perlahan.Lagaknya tak ubah macam pencuri yang tak bertauliah.Satu..dua..tiga!!
“Hah!Amek kau!!”Laju tangannya membaling sesuatu tepat ke muka Liyana.Mak ai..Lipas!!Liyana terasa mau pitam.Haih!! Manusia manalah yang tak reti bahasa dan erti ketenteraman ni.Liyana mencerlung tepat ke dalam anak mata Asyraf.
“Takpe kau..ada lori ada bas..sekarang jugak aku tibai hang!!”
     “Ek?ade ke pantun cam gitu..”Balas Asyraf disertai dangan ketawa yang memang sakit hati bila dengarnya.
     “Kau!Memang tak boleh tengok orang senang sikit kan.Pantang nenek moyang aku tau.”Muka liyana dah memang macam jeruk masam.
      “Dah muka kau dari tadi duk berkerut-kerut macam org tension.Relaks la bro.Tu aku bagi hiburan sikit.Amacam? Mantap…”Asyraf mengangkat kening dengan senyum segaris.
       “Ni aku nak cakap sikit.Wahai cik Asyraf Haziq.Waktu prep orang prep.Macam mana nak jadi pelajar cemerlang kalau dah memang perangai macam ni.Berapa bulan lagi nak spm.”Ni aku nak bagi ceramah free ni.
 “Dah memang aku macam ni.Nak buat macam mana lagi.”Asyraf buat muka seposen.
“Berubahlah ke arah kebaikan.”
     “Apala pakai ayat skema.”Liyana mencebik. “Aku bagi ceramah free ni.Bersyukur jela.Aku rasakan kalau kau mentadbir negara,mau hancur maa..” Serentak ketawa mereka berdua pecah.
Tidak jauh dari mereka,ada dua pasang mata yang sedang melihat adegan tadi.Senyuman terukir di bibir masing-masing.Kena la kau Liyana..

    “Wey!Wey! Berita panas! Sensasi..” Suara Faiz dan Haikal bergema di dalam kelas 4 Anggerik.
 “Apasal kau ni macam baru habiskan larian marathon je.”
      “Haa..ni nak cerita ni.Tadi,kami berdua terskodeng Liyana dan abg Asyraf tengah bercintan kat pondok.Kau tak rasa ke yang dyeorang ada apa-apa la.”Faiz tersengih-sengih macam kambing.Dalam kepala otaknya sudah set satu stratergi untuk mengenakan mereka berdua,Cantek!!

Liyana mengatur langkah menuju ke dorm.Kepala dah berserabut.Dah tak boleh fikir dah.Rasa macam nak terbang pergi kat katil je.Tudung di sangkut di kepala katil.Mr.Teddy erat dalam pelukannya.Baru sahaja nak masuk alam lain.Telinganya cepat menangkap suara-suara sumbang kawan-kawannya.Mengumpat lah tu.Takde kerja lain yang lebih berfaedah ke.Mengaji ke..Tiba-tiba,dia terdengar namanya disebut-sebut.Takkan ngumpat aku kot.
“Korang story telling pasal aku ae?”
“Eh.Mana ada.”Takkan aku silap dengar kot,telinga aku okey lagi.
“Ala..baik kau cakap face to face dengan aku.Senang cerita.”
“Err..Kau dengan abg Asyraf ada apa-apa ke?”Teragak-agak Aqilah Tanya.Mau hangin satu badan memang tempah maut la.
“Ada apa?Setakat kawan tu ada la.Kenapa?”
   “Takde la.Abg Asyraf tu kan kegilaan ramai.Mana aci kau main aci redah je tak ajak kita org.”
     Seriously aku cakap,kami memang berkawan je.kawan…”Mulut siapa pulak yang celopar ni.Memang nak makan selipar jepun aku betul.
      “Yela..mula-mula kawan lepas tu cinta.Tak de yang mustahil kan.”Suka hati kau la.Layan tidur lagi best dari layan korang.Liyana tayang muka toya.Kalau dah awal-awal dengar cerita orang,confirm cerita sebenar aku dah tak laku.

Asyraf...asyraf..Takde nama lain dah ke..Terpaksalah kau kena tadah telinga..Aku bagi jugak kasut aku ni karang.Baru tahu langit tu tinggi ke rendah.Washing machine ok gak..haha..
Semakin lama gamat satu sekolah pasal humor dia dengan Asyraf.Tak faham aku.Susahla nak bekerjasama dengan orang yang tak reti bagi kerjasama.Semakin lama kepala otak rasa nak pecah.Sungguh tak tipu.Serabut gile..Tak tahan...tak tahan..

"Qila.."Liyana mencuit bahu Qila..

"emm..pehal??"

"Budak laki tu yang baru pindah sini kan.Boleh tahan.."Hah! mulakan operasi..Rancangan aku mesti berjaya..Semalaman tak tidur sebab fikir yang tak sepatutnya difikirkan.Aku akan cakap kat semua orang yang aku minat kat budak tu.Boleh tutup kes aku dengan Asyraf.Mantap!!

"Haloo..hidup lagi ke kawan aku ni.."Qila melambai-lambai tangan di muka yana.

"nasib baik tak de orang.Kalau tak sah aku suspek orang tak siuman."Ketawa Yana pecah.

"ok pe orang gila."

"Bukan orang gila la..kejam je bunyinya..orang kurang siuman.Hah..pehal kau tanya pasal mamat tadi tu?Jangan la kau cuba dekati dia.Orangnya pendiam je.Harap muka je handsome.Jangan cakap kat aku yang kau suka dia sudah."

"Aku suka dia." Liyana..Rasa nak amek kasut hantuk kat kepala je.Nasib badanla..

Dan saat tu juga Qila rasa nak pengsan. "Kau biar betul."

"Betul la.ingat ni program realiti show ke apa.Amacam.."Kening liyana terangkat.

Senang sikit kerja aku kalau bercerita dengan Qila.Sekali je Cerita kat dia,berkali-kali dia cerita kat orang lain.Tak payah la mulut aku letih pasal nak jual cerita ni.haha..TERBAEK!!!

    Seperti yang dijangka.Memang cepat berita tu tersebar.Terima kasih bebanyak kepada Qila.Tapi,lama-kelamaan,hati dia entah kenapa berdebar-debar bila bertembung dengan mamat tu entah lupa nak tanya nama.Tolongla hati jangan buat masalah.

******

Petang itu..entah angin apa yang membawanya ke court bola keranjang.Padahal kat situ la tempat di mana mamat tu selalu lepak.Hantu mana la yang sampuk aku.Sedang dia asyik termenung entah sampai ke Sydney la kot..Ada satu suara yang menyapanya.Seram sejuk yana dibuatnya.Mamat tu...ada kat depan mata aku.Tak pernah dia menggelabah macam tu.

"Boleh saya duduk"

"Setahu saya kerusi tu bukan saya punya" Kenapa lancar sangat mulut tu Yana.

"Emm..Nama saya Akif Hilmi." Mak ai.. ber'saya' awak la pulak.Nak balas apa..'nama saya liyana?' my name is liyana..sumpah aku tak pernah gugup macam ni.

"Ow..me..Liyana..panggil yana je."

Dan ketika itulah hati dia berbunga riang.Tak pernah dia jadi macam tu sebab lelaki.Sungguh dia cakap memang dia dah jatuh hati kat AKIF HILMI. gile!! Menyesal ke sebab pura-pura jatuh cinta tapi at last dia yang terjatuh.?Rasanya sampai bila pun dia tak dapat nak jawab persoalan tuh..Sampai bila..Tapi yang pasti dia bahagia dengan keadaan hatinya tika itu.Tapi,cam tu la..jodoh,pertemuan,ajal,maut di tangan-Nya.Kita hanya mampu merancang tapi Dia yang menentukan..

AND THE REST IS HISTORY...


created by: syahirah aisya
idea asal:liyana saudi..


p/s:Yana..penat tau nak habiskan ni..actually panjang cerita dia..kite pendekkan..hehe..
sory tau..=D 

No comments:

Post a Comment